Vad är Partikelfilter (DPF)
Partikelfiltrets funktion utgår ifrån att avskilja partiklar från motorns avgaser. Med ett partikelfilter kan 99% av alla farliga partiklar avskiljas. Dieselpartiklarna består av kol, svavel och aska. Ett partikel filter måste ständigt regenereras, detta kan ske passivt eller aktivt vid normal körning då temperaturen i filtret förhöjs.
Med hjälp av en speciell vätska eller diesel som sprutas in antingen i cylindrarna eller före partikelfiltret uppnås en högre temperatur (ca 500 grader) . Om själva regenereringen slutar att fungera så kan ditt partikelfilter sota igen och behövs i värsta fall att ersättas med ett nytt som kan ge dig stora utgifter. Men hos oss på ASM kan du istället tvätta ditt filter
Vår teknologi

Våra högtrycksenheter med varmvatten använder kraften från turbulent vattenhydrodynamik (Fig.1) och kraften från tryckluftspulsen från kompressorn. Vätskan (arbetsvätskans) rörelse tvingas fram av det yttre trycket som måste övervinna flödesmotståndet i filterkanalerna. Vid turbulent flöde blandas vätskeströmmar för att bilda virvlar som lätt penetrerar och tar bort fasta partiklar i filterkanalerna
Våra enheter fungerar perfekt med DPF Active Matic-vätska som minskar ytspänningen på vatten tack vare partiklarna i rengöringsmedlet som gör det lättare att kombinera smutspartiklarna, och som effektivt lossar dem från ytan som ska rengöras.
Under rengöring ger DPF-filtrets flödesgeometri motstånd samtidigt som det skapas höghastighetsflöde och hög skjuvspänning, vilket är huvudsaken för att ta bort komprimerade avlagringar i filterkanalerna.
Dessutom orsakas flödesmotståndet av den lämpliga viskositeten hos tvättmedlet (DPF Active Matic), vilket orsakar förflyttning av vätskemolekyler som liknande friktion.
Metoden möjliggör mycket exakt borttagning av alla typer av fasta partiklar (sot, aska, oljor) från både utlopps- och inloppspassagerna på filtret.
Tekniken inkluderar:
- otomatisk specialistrengöringsmaskin
- rengöringsmedel – Otomatiskt rengöringsmedel (DPF Active Matic)
- mätverktyg – mottrycksmätare, inspektionskamera (endoskopisk)
- professionell enhet för torkning med varmluft
Rengöringsprocess:
- Inspektion av den keramiska filterkärnan med en inspektionskamera.
- Installation av filtret i maskinen
- Difftryck-test före tvätt
- Applicering av rengöringsmedlet – DPF Active Matic
- Start av rengöringsprocessen. Vattentemperatur 60 ℃
- Analys av smutsigt vatten som kommer ut ur filtret (färg, mängd olja)
- Rengöring (10 – 20 min)
- Torkning (cirka 30 min)
- Difftrycktest, som visar graden av igensättning av filtret efter rengöring.
- Kontroll av filter med inspektionskamera

Vad gör jag i första steg om lampan för DPF börjat lysa?
Se till att motorn har normal arbetstemperatur.
Se till att motorvarvtalet ligger på ca 2 500 varv/min.
Se till att automatväxellådan är i sportläge.
Se till att manuella växellådan är i 4:ans eller 5:ans växelläge.
Kör bilen med en hastighet på minst 60 km/h i minst 15 minuter:
Varningsmeddelandet och varningssymbolen släcks när regenereringen är slutförd.
Tvingad DPF-regenerering kan också utföras med hjälp av tillverkarens eller motsvarande diagnosutrustning.
Fungerar inget i detta moment är ni välkomna att kontakta Oss
Olika Rengöringsmetoder DPF / FAP / CAT
En effektiv metod för rengöring av filter måste rengöra filterkanalerna, de mikroporösa väggarna som skiljer filterkanalerna och insidan av stålhuset från sot, aska, kolavlagringar, ceriumoxidpartiklar och samtidigt vara säker för själva filterkärninsatsen. .
Sotbränning i en induktionsugn. Placera den keramiska kärnans filterkärna i ugnen i ca 12 timmar.
Fördelar: Tar effektivt bort (bränner) sot.
Nackdelar: Tar inte bort kvarvarande fasta partiklar, t.ex. aska, som inte kan brännas.
Stor risk att skada den keramiska filterpatronen, känslig för för snabba byten
temperatur.
Behovet av att skära filtret, ta bort patronen, svetsning.
Metoden består i att filtret är helt nedsänkt i en lösningsbalja. Ultraljud i tvättlösningen genererar tryckvågor i form av imploderande bubblor, som i sin tur lossar smuts från ytan på de tvättade filtren.
Fördelar: Det möjliggör bra rengöring av filterkanalerna, så länge vattnet når alla ställen.
Du behöver inte skära filtret.
Nackdelar: Vid mycket blockerade (gräddade) filterkanaler, ultraljudsvatten
har begränsad åtkomst och penetrationsmöjligheter. Lämnar dessa platser opåverkade.
Kräver tryckluftsblåsning.
Rengöringsmetod med en specialiserad maskin som producerar en arbetsström av vätska som riktas direkt in i filtrets inre. Erforderlig användning av ett rengöringsmedel – tvättmedel.
Fördelar: Säker för den katalytiska beläggningen av filtret. Hög effektivitet, upp till 98 % genomströmning.
Som en av få, har den förmågan att effektivt rengöra filterkanalerna från
alla fasta partiklar: sot, aska, kolavlagringar, ceriumoxid.
Inget behov av att skära ut stålhuset.
Snabb rengöringstid ca 60 min.
Nackdelar: Effektiviteten beror på ett väl valt tvättmedel, rengöringsprogram, maskinkvalitet och maskintillverkarens erfarenhet.
Partikelfiltret placeras i en specialiserad maskin, i vilken det utsätts för tryckluftsblåsning.
Fördelar: Varje filterkanal adresseras individuellt under rensningen.
Relativt låginvasiv för filterinsatsen.
Rengöring utan användning av rengöringsmedel.
Nackdelar: Behöver skära filtret, ta bort patronen, svetsa.
Ej effektivt för oljefyllt filterelement.
Total effektivitet på 70 %.
Diagnostikdatorn aktiverar läget där motorn går med hög hastighet.
En mycket rikare bränsleblandning ökar temperaturen på avgaserna till till och med 600 grader! Under sådana förhållanden är det möjligt att bränna ut sot.
Fördelar: Förbränner sot effektivt i enheter med låg körsträcka upp till 50 000 km.
Procedur utan att ta bort filtret.
Nackdelar: Tar inte bort aska. Det bränner bara sot.
Mycket ineffektivt för bilar med hög körsträcka, där asknivån
utgör majoriteten av det igensatta filtret.
Regenereringsserviceläget belastar motorn kraftigt (motorn övervarvar).
Denna operation innebär att speciella kemikalier införs i filtret för att lösa upp sotet. Kemisk rengöring av kolavlagringar med ett preparat och efterföljande sköljning med ett annat. Sedan kopplar bilmekanikern servicedatorn till bilen och startar serviceproceduren för filterregenerering.
Fördelar: Kräver inte skärning av filtret. Kemiapplikation utan att ta bort filtret.
Nackdelar: Spolar endast de minsta fasta partiklarna i filterinloppskanalerna.
Den rengör effektivt endast filterutloppskanalerna och lämnar dem kvar i kanalerna
filterintag (proppad från utloppssidan) lösta avlagringar.
Mycket inovativ metod för filterinsatsen.