Fartmätare

AS Motorteknik har avancerade bromsbänkar som mäter direkt på drivaxlarna för att få ett noggrant resultat vid varje mätning.

Mätnoggrannheten och repeterbara mätvärden är därför i toppklass eftersom variabler som däcktryck, fäste mot rullar och nedspänningstryck helt är eliminerat jämfört mot dom vanliga bromsbänkarna med rullar. Man utsätter heller inte däcken för onödig stress som kan ge däckdeformation p.g.a. onormal belastning och hög temperatur som kan uppstå när man spänner fast kraftfulla bilar i en bromsbänk som har vanliga rullar. Kylfläkten har ett av marknadens största flödeskapacitet på 43 000 m3 per timme (716 m3 per minut).

Vad ska jag tänka på innan en mappning eller effektmätning?Effektmätning

  • Ta med låsmuttrar till hjulen.
  • Neutral Cambervinkel, Viss kompensation klarar hubbarna av.
  • Bilen bör inte läcka vätskor då det kan medföra brandfara.
  • Bilen får absolut inte läcka bränsle.
  • Ditt bultmönster måste finnas i listan längst ner på denna sida.
  • Skador i relation till mappning eller effektmätning ersätts inte.

Vilka begränsningar finns vid en mappning eller effektmätning ?

  • Bromsbänken består av 2 st ”hubbar” således går det alltså att bromsa på två hjulnav. Framhjulsdrift eller bakhjulsdrift.
  • Det måste också gå att inaktiverat eventuella stabiliseringssystem (antisladd/antispinn) som kan hindra motorn att ge full last.
  • Hubbarna kan hålla tillbaka ca. 1 300hk på drivhjulen vid ca 2 000rpm och 2 000hk vid 4 000rpm.

Här är några exempel på bilar som vi skräddarsytt mjukvaror till

Mercedes-Benz